TPACK står for Technological, Pedagogical And Content Knowledge.
På dansk: teknologisk, pædagogisk og fagfaglig viden.
Teknologisk viden (læringsteknologier bredt): f.eks. IWB, Web 2.0 tjenester, søgemaskiner, tablets, smartphones, robotter, apps, GPS m.m.
Pædagogisk viden (didaktik): viden om læring, dannelse, planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning.
Fagfaglig viden: Viden om fagets indhold, centrale kundskabs- og færdighedsområder.
TPACK er en model, der beskriver de 3 grundlæggende vidensområder, undervisere må beherske for succesfuldt at kunne integrere teknologi i undervisningen.
Det kræves nemlig i tidssvarende undervisning, at undervisere i det 21. århundrede besidder både teknologisk, pædagogisk og fagfaglig viden og kan tilrettelægge undervisningen indenfor disse tre vidensområder......
De 3 vidensområder er alle lige vigtige og skal derfor ikke ses hver for sig, men som en kompleks, komplementær størrelse.
Når vidensområderne smeltes sammen kan modellen illustres ved følgende figur:
I TPFV (= teknologisk, pædagogisk, fagfaglig viden) området i hjertet af modellen er alle vidensområder sammentænkt og spiller gensidigt sammen. Det er her succesfuld integration af teknologi foregår.
(Ovenstående er skrevet udfra artiklen på laeringsteknologi.dk om TPACK)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar