tirsdag den 7. april 2015

Thinglink

Jeg har for første gang prøvet at bruge Thinglink i min undervisning.

Jeg valgte at bruge det som en lille del af et større hele, hvor eleverne over 2 dage skulle arbejde med temaet Hvad er alderdom i deres wiki?
I den forbindelse havde jeg planlagt, at fokus skulle være på caseudarbejdelse og case arbejde.

Den første dag skulle eleverne i grupper i forhold til deres lærebog, en dokumentar om unge kontra ældre, egne refleksioner over alderdommen, interviews af ældre mennesker og fakta om fysiske, psykiske og sociale forandringer i alderdommen (med tanke i Maslow og Erikson) udarbejde en case.
Casen skulle der så arbejdes videre med dagen efter udfra nogle refleksions- og arbejdsspørgsmål udarbejdet af mig. Dette blev så indlejret i wikien.

Jeg havde i forvejen lagt opgaven om refleksioner om alderdommen, interview og hvad udarbejdelse af en case skal indeholde ud som et dokument i wikien.
Endvidere havde jeg opdelt og beskrevet de fysiske, psykiske og sociale forandringer i alderdommen - som også var lagt ind i wikien - for at give eleverne et godt overblik heraf, så de kunne medinddrage relevante facts om alderdommen i deres caseudarbejdelse.
Her var det så, at Thinglink blev brugt: til at beskrive de fysiske aldersforandringer. Prøv den :-)




Eleverne (og jeg) er glade for, at både deres og mit (inklusiv Thinglink) arbejde bliver liggende i wikien......så de kan altid logge ind og f.eks finde de fysiske aldersforandringer.

Jeg har bevidst brugt Thinglink som en monologisk undervisningsform denne gang, hvor det er mig som underviser, der har præsenteret de fysiske aldersforandringer, og det er eleverne, der er modtagere af den viden.
Næste gang jeg vil bruge Thinglink skal eleverne selv arbejde med at sætte tags og forklaringer på......og det skal være på et billede af fordøjelsessystemet. Så jeg er klar til næste udfordring:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar