tirsdag den 7. april 2015

Creative Commons

Jeg er "kriminel"..... i mit liv som underviser: Jeg har overtrådt loven om opretshav.
Når jeg har forberedt undervisning, har jeg brugt materiale, billeder, tegninger, foto, tekst o.lgn. fra nettet, som jeg har copy pastet over i mit undervisningsmateriale. Dette har jeg gjort uden overhovedet at tænke på eller undersøge noget om copyright, anden licens eller ophavsret. Jeg har ganske enkelt ikke skænket det en tanke førend vi på dette modul stifter bekendtskab med Creative Commons.

Creative Commons er en non profit organisation, der giver ophavsretslicenser, der kan bruges på det materiale, man selv har oprettet. Licenserne gør det muligt for ophavsmanden at bestemme over sit materiale; hvordan det skal udbredes og anvendes osv.
Licensen fortæller nemlig klart og tydeligt til omverdenen, hvilke rettigheder og begrænsninger, der gælder for anvendelsen af materialet.

Licenserne er gratis.
Licenserne er lavet udfra fire betingelser, som Creative Commons har opstillet. De er har hver sit eget symbol:


De fire betingelser kan kombineres på seks forskellige måder. Derfor findes der 6 forskellige licenser, som ophavsmanden kan benytte til at definere, hvordan værket/materialet må bruges af omverden.

Der er pt cirka 350 millioner værker/materialer, der er udgivet under en Creative Commons licens.
Når jeg som underviser vil anvende andres værker, billeder, fotos o.lgn. skal jeg overholde de betingelser ophavsmanden har valgt (er formuleret vha en af de ovenstående 6 licenser).........
OG så skal jeg huske at angive min kilde ved værket, hvilken licens ophavsmanden har anvendt og evt også den internet adresse, hvor værket er hentet (så kan man altid gå tilbage til værkets udgangspunkt).

Puha, jeg synes det lyder meget besværligt og indviklet. Måske forbliver jeg lidt "små-kriminel" som underviser, selvom jeg selvfølgelig vil øve mig på at være lovlydig.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar